cikkedingchumell !!

cikkedingchumell !!

Friday, 11 April 2014

keduniaan. kebendaan. sampai bila ?

Dulu masa saya kecik-kecik, saya selalu dapat no 1 dalam kelas tadika dan sekolah rendah...




Semua orang puji saya dan ibu saya akan gembira dan peluk cium saya....




Dulu saya dapat 5A UPSR...




Semua orang puji saya dan ibu saya akan gembira dan peluk cium saya....




Dulu saya dapat tawaran masuk MRSM...




Semua orang puji saya dan ibu saya akan gembira dan peluk cium saya...




Dulu saya dapat 8A dalam PMR...




Semua orang puji saya dan ibu saya akan gembira dan peluk cium saya....




Dulu saya dapat tawaran buat kursus medic kat Indonesia...




Semua orang puji saya dan ibu saya akan gembira dan peluk cium saya....




Tapi bila saya buang semua keduniaan itu dan berikrar untuk turut berjuang menjadi kebanggaan Rasulullah, saya bawa beg dan merantau ke seluruh dunia, saya berhenti di Afrika untuk belajar ilmu agama, dan balik ke Malaysia dengan kesan-kesan Sunnah Rasulullah di badan saya...




Semua orang mencemuh dan memandang rendah kepada saya....




"Ada ke patut budak lulusan MRSM masuk pondok? Dah la sijil tak diiktiraf, belajar jauh-jauh sampai Afrika pulak tu? Nanti nak makan apa? Bodohnya... Memalukan mak bapak, peluang besar jadi orang besar dilepaskan pulak..."




Kata mereka....




Tapi...




Pada suatu Subuh...




Saya pergi ke masjid bersama ibu saya di mana saya merupakan imam di masjid itu...




Saya bacakan surah Abasa...




Dan sebak ketika sampai ayat:




Yaumayafirrul mar'umin akhih.....




Wa ummihi...wa Abih....




Selesai solat, semasa perjalanan pulang...




Ibu bertanya kenapa saya sebak ketika sampai di ayat itu?




Saya jelaskan....




Ayat itu menceritakan tentang huru hara mahsyar sehinggakan seorang insan itu akan lari daripada saudaranya...




Ibunya...




Ayahnya....




Isterinya...




Anak-anaknya...




Saya katakan...




Di dunia ini, bila kita jadi kaya, orang puji kononnya kita berjaya...




Bila kita gunakan dunia untuk mengejar akhirat, orang akan kata kita gila...




Sedangkan di mahsyar nanti, semua "kata-kata orang" tu langsung tak bernilai kerana ibu, bapa, anak, isteri, saudara yang di dunia ni sangat rapat dengan kita pun, kelak di mahsyar mereka akan saling melarikan diri daripada berjumpa kerana takut dituntut......




Maka saya sebak kerana saya risaukan apa keadaan saya di mahsyar kelak...




Pujian orang ramai selama berbelas-belas tahun tu langsung tak bagi manfaat pada saya...




Kejian selama bertahun-tahun kerana mengorbankan dunia demi agama juga tak bagi mudarat pada saya...




Lalu kenapa manusia masih mengejar pujian orang ramai dan takut dengan celaan mereka?




Ibu sekali lagi memeluk saya, tersenyum sambil menangis dan berkata....




"Sejuk perut mama dapat anak macam bangcik..."




Maka itulah kali pertama dalam hidupku saya berasa sangat gembira akan "pujian" ibuku...




Pelbagai pencapaian demi pencapaian yang saya dapat DULU, saya tidak pernah merasa gembira seperti ini walaupun dulu juga saya dipeluk cium ibu dan dipuji....




Wahai hamba Allah...




Apa sebenarnya yang kalian kejar?




Apa pula sebenarnya yang kejar kalian?




Mengapa kalian masih mengejar pujian sia-sia manusia...




Sedangkan malaikat maut pula tidak pernah lelah siang malam mengejar kalian?




Wahai saudaraku...




Apakah kalian sedar nafas kalian hanya berbaki beberapa lagi?




Sebelum lubang kubur kalian akan digali?




Apa yang aku dan kalian ada.. untuk Allah dan Rasul bangga?




*self-reminder*
Masalah KITA yg masih bernyawa ni....dah ambik bekal kah belum...atau masih leka dengan mainan2 sekeliling kita.....

Bak kata kalam saiyidina Ali r.a...."Hidup di dunia ini ramai yg terlena, akhirat nanti baru terjaga."

Jangan kita masuk dalam golongan yg "ramai" tu....sebab yg ramai tu kononnya 'normallah' di akhir zaman ni...

Masuklah dlm golongan yg sedikit...sbb yg sedikit itu akan masuk syurga...selama2nya...
"pesanan utk KITA...saya sekali yg banyak dosa ni"

Wednesday, 9 April 2014

Duniawi. Ukhrati.


Dan bila manusia di atas muka bumi hanya mengejar dunia.
Dunia. Dunia.
Begitu singkat waktu bertemu Dia di atas sejadah. 

Urusan kerja sebagai penjawat awam diutamakan. Menyelamatkan nyawa dan memberi perawatan sebaik mungkin sebagai seorang jururawat. Membahagi masa diantara waktu kecemasan yang kadang kadang tidak boleh dielakkan hingga terpaksa meninggalkan waktu solat.

 Barakah kah pekerjaan ini dengan melupakan Dia yang Maha memberi rezeki ? Allahurabbi. 

Bukan menyesali rezeki yang Allah kurniakan cuma kesal dengan sikap manusia yang tidak berusaha untuk bertemu Dia. Walaupun hanya 5 minit di atas sejadah. 
Urusan dunia lebih diutamakan. 

Sudahlah,

cukup penat memikirkan segala hal duniawi. Moga Dia tetapkan hati masing masing dengan iman.

cukup penat menjaga hati dan perasaan orang lain yang sebenarnya tiada langsung talian darah. entah siapa siapa, datang dari mana. 

Tapi tidak berusaha menjaga hati orang tua dan saudara yang sememangnya sudah ada talian darah yang mengalir dalam tubuh.

terlalu banyak masalah dunia, terlalu banyak masa kepada dunia hingga akhirat hujung sana sukar digapai, sukar digenggam, sukar dipegang itu semua kerana dunia.

Ya Allah, berilah kesempatan kepada hamba mu yang daie ni mencari ruang dalam kesibukan dunia, dalam kegelapan jalan gelita supaya sentiasa memikirkan Mu Ya Allah.
Jauhkan segala rasa hasad dengki dan sifat membenci dalam diri ini Ya ALLAH.

DAN SEMOGA ALLAH TETAPKAN HATI MASING MASING DENGAN IMAN :')

inspirasi : mohd amiruz sallam
Assalammm...
Alhamdulillah, di saat kejatuhan disaat hilang kekuatan diri, hati ini boleh menjadi kuat. Ku latih hati supaya tabah menerima  apa yang Allah telah takdirkan. Tipulahhh kalau setiap malam tiada jernihan kaca mengalir. Tipulahh jika setiap malam aku hanya ketawa tanpa memikirkan dia. Tipulahh dalam setiap doa ku tiada nama dia. Tipu semuanyaa. Allahh :'(
Tapi Allah maha adil. Tiada ujian yang tak mampu ditanggung oleh hambaNya.

Jika sedikit kebencian itu perlu, aku sanggup tapi apakan daya tiada langsung rasa benci itu :'( Jadi aku harus bagaimana sayang ??

Perak beri nafas baru. Memulakan kerjaya sebagai seorang penjawat awam. Alhamdulillah dipermudahkan semua urusan. Berdoa semoga dapat membantu meringankan beban sekeluarga.

Allahh. Kau berilah ketenangan. Kau berilah petunjuk. Sesungguhnya hamba mu ini sedang gundah gulana jiwanya. Dan sesungguhnya Engkau lah yang membolakkk balikk kan hati.

Allahurabbi :')